Aviokompānija streiko: cīnīties vai samierināties?

Aviokompānija streiko: cīnīties vai samierināties?

Streiku dēļ aviokompānijas Lufthansa (Cargo un Germanwings) atcelto reisu skaits laika
periodā no 2014. līdz 2016. gadam

“Reiss ir atcelts!!!” - Ja Jūs iesākāt lasīt šo rakstu, tad kādreiz Jūs jau esat saskārušies ar
šo problēmu, vai arī tagad plānojat savu ceļojumu un vēlaties pasargāt sevi no šīs, šodien ļoti
aktuālās, situācijas. Pēdējā laikā Eiropas lidostās strauji pieauga streiku skaits. Streikos iesaistās
gan piloti, gan stjuartes, kā arī lidostu darbinieki un apkalpošanas personāls. Vārdu sakot, streiko
visi, kas daudz vai maz ir saistīti ar veiksmīgu lidostu funkcionēšanu un lidojumu regulēšanu
ikdienā.


Ieskats streiku hronoloģijā.
Balstoties uz tūrisma aģentūras Ceļotlēti.lv ilggadējo pieredzi, var droši apgalvot, ka
streikiem ir raksturīgs domino efekts, vienas aviokompānijas darbinieki iesāk streiku, citu
aviokompāniju darbinieki turpina. Streiko aviokompānijas Lufthansa darbinieki, gaidiet drīzumā
streikos arī citas aviokompānijas. Piemēram, šogad, nepaspēja gads sākties, kā streiku vilnis jau
ir skāris tūkstošiem pasažieru! Ieskatam, aicinām pievērst uzmanību šī gada streiku hronoloģijai
Eiropā:
1. 03.03-09.03.2017 – streikoja aviokompānijas British Airways darbinieki;
2. 03.03-10.03.2017 – streikoja aviokompānijas Finnair darbinieki;
3. 05.03-10.03.2017 – streikoja Francijas lidostu darbinieki;
4. 08.03.2017 – streikoja Itālijas lidostu darbinieki;
5. 10.03-15.03.2017 – streikoja Berlīnes lidostu darbinieki;
6. 20.03.2017 – atkārtoti streiki Itālijas lidostās.
Atsaucoties uz Statista.de 25.11.2016 datiem, kā liecina iepriekšējo gadu aina, cik bēdīgi tas
neskanētu, streiku situācija ir stabīla – streiki bija un būs.
Ir jāatzīmē, ka Lufthansa streiku dēļ cieta milzīgs pasažieru skaits. Tā, piemēram, 2015.
gadā Lufthansa darbinieki streikoja vairākas reizes, kā rezultātā vairāk nekā 130 000 pasažieriem
nācās mainīt savus plānus. Savukārt, 2016. gadā novembrī, aviokompānijas pilotu streiks skāra
aptuveni 350 000 pasažieru visā pasaulē (ir jāatzīmē, ka tas bija 15. aviokompānijas pilotu
streiks, kopš 2014. gada).


Situācija – STREIKS.
Ilgi gaidīts ceļojums ir klāt, somas ir sakrāvātas, atliek doties uz lidostu, bet pēkšņi tiek
saņemta nepatīkama informācija – STREIKS. Ko darīt? Kam zvanīt? Kā vispār rīkoties streika
laikā, lai pēc iespējas ātrāk nokļūtu sen kārotajā ceļojumā? Ceļotlēti.lv apkopoja informāciju, kā
tad jārīkojās, ja esi nonācis šādā situācijā.


Aviopasažieru tiesības IR aizsargātas.
Pirmais par ko ir jāatcerās, saskaroties ar streiku un atceltiem reisiem, ka pasažieru tiesības ir
aizsargātas ar likumu! 2004. gadā Eiropas Parlaments un Padome izdeva Regulu Nr. 261/2004,
kas paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar lidojumu
atcelšanu, kā arī iekāpšanas atteikumu un ilgstošu kavēšanos. Regulā ir noteikts, ka ja reiss ir
atcelts, gaisa pārvadātājam ir pienākums:
1. Nodrošināt pasažieriem iespēju izvēlēties biļetes cenas atmaksāšanu 7 dienu laikā
(attiecīgajā gadījumā arī bezmaksas reisu atpakaļ uz izlidošanas vietu) vai citu iespēju
nokļūt galamērķi.
2. Nodrošināt ēdināšanu un atspirdzinājumus samērīgā attiecībā pret gaidīšanas laiku,
nepieciešamības gadījumā izmitināšanu viesnīcā (arī transportu līdz viesnīcai), sakaru
līdzekļu bezmaksas pieejamību – divi telefona zvani, divu faksa ziņu vai arī divu
elektronisko vēstuļu nosūtīšanu.
3. Gaisa pārvadātāja pienākums, sniedzot iepriekš minēto atbalstu, ir pievērst īpašu uzmanību
personām ar ierobežotām pārvietošanās iespējām, to pavadītāju vajadzībām, kā arī bērnu
vajadzībām, kas ceļo bez pavadības.


Kā uzzināt par streiku?
Streiks ir labi pārdomāts un organizēts pasākums, par kuru, streikojošajām personām,
laikus ir jāpaziņo priekšniecībai, konkrēti norādot šī pasākuma datumu un laiku, kā arī ilgumu.
Līdz ar to, gan aviokompāniju, gan lidostu personāla pienākums ir brīdināt ceļotājus savlaicīgi.
Bieži vien, visiem pasažieriem tiek izsūtītas īsziņas, vai e-pasta vēstules, ar informāciju par to,
ka reiss ir atcelts. Ja tiek plānots konkrētas aviokompānijas darbinieku streiks, tad informācija
par to parādās aviokompānijas mājas lapā, savukārt, ja streiko lidostas personāls, informāciju var
meklēt konkrētas lidostas mājas lapā.
Ceļotlēti.lv atzīmē, ka ir ļoti svarīgi, dažu dienu laikā pirms plānotā lidojuma, biežāk
pārbaudīt savu e-pastu, vismaz dažas reizes dienā, jo bieži vien, aviokompānijas sūta informāciju
par atceltiem reisiem uz vakara pusi pirms plānota streika. Ceļojuma aģentu darba pieredze rāda,
ka pasažieri uzzinot par streiku, iekrīt panikā un nezin, kur griezties. Šajā situācijā gālvenais ir
reaģēt ātri un neterēt laiku, jo pārcelt lidojumu nepieciešams pēc iespējas ātrāk, kamēr vel ir
brīvas vietas lidmašinā uz tuvāko reisu vai datumu. Protams, aģentam ir vairāk pieredzes, kā
rīkoties šajā situācijā. Galvenais vienmēr atcerēties, pērkot aviobiļetes, Jūs noslēdzat līgumu ar
aviokompāniju, kur Jūs esat pircējs, savukārt, aviokompānija pakalpojuma sniedzējs, kam
jānodrošina solītais pakalpojums.


Kā rīkoties, kad saņēmi informāciju par streiku?
Lielākoties, nosūtot pasažieriem informāciju par streiku un atcelto reisu, informētājs noklusē kā
jārīkojās šādās situācijas. Kā liecina statistikas dati, vienmēr ir pasažieru skaits, kas negrib lieko
reizi mocīties un meklēt variantus, bet vienkārši nopērk jaunu aviobiļeti. Nekad tā nedariet – Jūs
nopirkāt pakalpojumu, Jums ir tiesības to saņemt!
1. Pirmais, ko jādara, ir jāmēģina sazināties ar aviokompānijas konsultantiem. Parasti
vienmēr, streiku periodā, klientu linija būs aizņemta, un sazvanīt aviokompāniju praktiski
nav iespējams tik ātri, cik gribētos. Savukārt, tūrisma aģenturām ir piekļuve pie
sistēmām, kā arī speciālas aģentiem domātas līnijas, saziņai ar aviokompāniju, pateicoties
kam, problēmas risināšana notiek ātrāk.
2. Ideāli, ja Jums izdevās sazināties ar aviokompāniju, bet ja nē, tad meklējiet tuvāko
aviokompānijas pārstavniecību – lielākoties visu aviokompāniju pārstavniecības atrodas
lidostas tuvumā, vai arī pilsētā, kur atrodas lidosta.
3. Ja pārstavniecības nav, dodaties uz lidostu un mēģiniet sazināties ar darbiniekiem pie
informācijas galda. Diemžēl nāksies izturēt garas rindas, bet galvenais ir saņemt to, kas
Jums pienākas. (šis punkts atkrīt, ja streiko lidostas darbinieki)
4. Kad Jums sanāca sazināties ar aviokompānijas konsultantiem Jums ir tiesības pieprasīt
vai nu pilnīgo naudas atgriešanu, par neizmantoto aviobiļeti, vai arī aviobiļetes maiņu uz
nākamo reisu, vai arī datuma maiņu. Ir iespējams arī pieprasīt alternatīvā transporta
nodrošināšanu līdz Jūsu galamērķim. Diemžēl, kompensāciju par morālo kaitējumu ir
praktiski neiespējami saņemt, jo streiks tiek piesaistīts pie force majeure, jeb ārkārtējiem
nenovēršamiem apstākļiem, kuru dēļ nav iespējams pildīt līgumsaistības (līdzīgi kā slikti
laika apstākļi, lidmašīnas bojājumi utt.). Ārkārtas situācijas gadījumos, aviokompānijām
ir tiesības nemaksāt tā saukto morālo kompensāciju.
Diemžēl, no streikiem nav pasargāts neviens, līdz ar to nonākot streika situācijā vienmēr
jāatceras par savām tiesībām, kā arī jāsaprot, daudzas lietas nav atkarīgas no aģentiem, kas Jūs
konsultē lidostā, vai attālināti pa telefonu. Ceļojumu konsultanti, lidostu konsultanti, kā arī
aviokompāniju konsultanti arī ir streika situācijas ķīlnieki, kas vienmēr cenšās rast labāko
risinājumu un sniegt palīdzību visiem nelaimē nonākušajiem pasažieriem.


Informāciju sagatavoja:
Valdis Stupiņš, Ceļotlēti.lv mārketinga nodaļas vadītājs
Tel. +371 29701117
E-pasts: info@avioagents.lv


Līdzīgi raksti

Visi jaunumi

Topics